از سوی حضرت آیت الله شبستری بررسی شد؛ دلایل مصون ماندن قرآن کریم از تحریف

به گزارش دفتر حضرت ایت الله محسن مجتهد شبستری، معظم له در مراسم احیای شب ۲۳ ماه مبارک رمضان که شامگاه پنج شنبه در حسینیه مسجد امیرالمومنین(ع) برگزار شد، گفت: شیخ صدوق درباره شب های قدر می گوید؛ «ومن أحیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو أفضل» هرکس شب ۲۱ و ۲۳ را که احتمال شب قدر بودن بیشتر دارد احیا کند و به مذاکره علمی بگذراند فضیلت بیشتری دارد.

ایشان افزودند: در برخی اذهان این سوال مطرح است که آیا قرآن مجید مانند سایر کتاب آسمانی ازجمله تورات و زبور تحریف شده؟ یا از دست برد تحریف مصون مانده است؟در پاسخ باید گفت؛ مشهور محققان بلکه اکثریت قاطع دانشمندان اسلام معتقد هستند قرآن تحریف نشده است. یک یا دونفر از علما قائل به تحریف شدند که نظرات آنان بیان می شود.

 

حضرت آیت الله شبستری با اشاره به دلائل قائلان به تحریف، گفت:  آنهایی که می گویند قرآن تحریف شده به یک روایت استنداد می کنند. قرآن در قیامت اشاره دارد خدایا مردم من را تحریف و پاره پاره کرده‌اند و یا اینکه بعضی از شیعیان اهل غلو می گویند در آیه تبلیغ رسالت «فی علی» بوده و بعدا حذف شده است و این دو نظر مشهور است.

 

ایشان ادامه دادند: خود قرآن می گوید تحریف امکان ندارد. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»(حجر۹)، ما قرآن را خود نازل کردیم و خود حافظ آن هستیم. هیچ گونه امکان اینکه تحریفی بشود و اضافاتی داشته باشد وجود ندارد و دلیل عقلی برای این موضوع وجود دارد، وقتی معتقد هستیم پیامبر اکرم(ص) خاتم النببین است یعنی مهر زننده به تومار نبوت و خاتم یعنی مهر. آخرین پیامبر نیز باید دینش آخرین دین باشد و حرام محمد حرام الی یوم القیامه است و این دین، دینی جاودانه است و مانند دیگر ادیان نیست که برای مقطعی از زمان آمده باشد.

 

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: وقتی این دین خاتم شد کتابش باید محفوظ باشد و اگر چنانچه دین توسط کتابی دست خورده برای مردم ابلاغ شود که دیگر دین آخر نخواهد بود و همچنین از منظر ادبی نیز نمی توان یک کلمه به قرآن اضافه کرد. کاتبان وحی در محضر پیامبر(ص) بودند و در حال نوشتن آیات بودند که ازجمله آنان امیرمومنان(ع) بوده اند.

 

ایشان افزودند: دلیل تحریف این نیست که کم یا اضافه بر قرآن شود مانند تورات و انجیل که قطعا کم و به آن افزودن شده است. کاتبان وحی قرآن را حفظ می کردند و این روایت یعنی خدایا برخی من را تحریف معنوی کردند یعنی از منظر تفسیر یک تفسرهای نادرستی بیان کردند. در قرآن داریم خدا رزاق و روزی دهنده است و برخی از دراویش معنی کردند خدای روزی را به صوفیان که به دنبال کار نمی روند نیز می‌دهد. غزالی می گوید انسان اگر می خواهد تارک دنیا شود مقداری از درب را باز بگذارد تا کسی برایش غذا بیاورد و این تحریف معنا و تفسیر قرآن کریم است. معنای رزاق بودن این است که اسباب را خدا برای بشر فراهم کرده و بشر را خلاق خلق کرده و انسان باید خود به دنبال کسب روزی برود. تحریف قرآن به معنای تحریف عملی است و این قرآن در قیامت اشاره دارد برخی در مقام عمل به او عمل نکردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ۸ ایه درباره حجاب در قرآن امده است، گفت:   قرآن اشاره دارد؛ «یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ»(احزاب ۵۹) ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو این روسری ها را برسر کنند و کامل خود را بپوشانند و جلباب یعنی چادری که کاملا بدن خانم ها را مسدود کند.

 

ایشان ادامه دادند: قرآن اشاره می کند به ربا و حرمت آن و امروز وضع بانکها آنطور که باید اسلامی باشد نیست و به ویژه این دیرکرد هایی که از مردم گرفته می شود قطعا حرام است. در سپرده ها بانک وکیل می شود بانک در عقود اسلامی باشد و سود علی الحساب باشد و در سال سود و زیان محاسبه شود و در عمل این موارد انجام نمی پذیرد. وامی که مردم می گیرند باید به اندازه کارمزد سود داشته باشد و مقدار آن کم و حدود ۴ درصد است و بیشتر از این مقدار برای کارخانه ها فایده ندارد.

 

متولی و مسوول مدرسه علمیه آیت الله ایروانی، گفت: در جواب آنهایی که می گویند چند کلمه از قرآن حذف شده باشد باید گفت؛ آیا نیازی به وجود نام علی در قرآن داریم؟ یک مواردی در قرآن آمده که ویژگی هاییش در باره امیرمومنان(ع) است ماننده آیه «یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ»(مائده۵۵). سوره هل اتی درباره امیرمومنان(ع) نازل شده است. شافعی می گوید من بنده جوانمردی هستم که سوره هل اتی برای او نازل شده است و آیه تطهیر برای امیرمومنان(ع) نازل شده و نیازی به وجود نام علی در قرآن نیست.

 

ایشان تاکید کردند: قرآن یک کلمه تغییر نکرده است و امروز این کتابی که در محضر ما قرار دارد همان است که به پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

.